Ondanks fel protest van KLM en Schiphol komt er sowieso een vliegtaks op vluchten vanuit Nederland.
Dat zei staatssecretaris Menno Snel van Financiën donderdag. Als het in Europees verband niet lukt, dan zal Nederland die alleen invoeren.
“Het kan niet zo zijn dat mensen over benzine wel belasting moeten betalen, maar voor de vervuiling van een vliegtuig niet”, aldus Snel in het Radio 1-programma 1 op 1. De vliegtaks zal volgens hem in 2021 ingevoerd worden.
“In de tussentijd gaan we bedenken wat de beste oplossing is. Ik wil het liefst een gezamenlijke, Europese vliegtaks. Als dat niet lukt kunnen we besluiten om belasting te heffen op basis van uitstoot of geluidsoverlast. En als dat niet lukt komt er een ordinaire taks op het vliegticket.”
De Nederlandse luchtvaartsector is sterk tegen de invoering van de vliegtaks, uit vrees voor een verslechtering van de concurrentiepositie. Zij hoopten dat het kabinet tot inkeer zou komen, maar Snel maakt korte metten met die hoop. “Die vliegtaks komt er, hoe dan ook.”
Waarschijnlijk zal voor korte vluchten een taks van 7 euro betaald moeten worden, voor middellange vluchten 22 euro en voor lange vluchten 40 euro.
Tegen de vliegbelasting is veel verzet. De heffing, die bedoeld is om de staatskas te spekken, zorgt volgens onderzoeker voor een afname van 12,5 miljoen passagiers op Schiphol en het verlies van 37.500 banen.
Onder premier Balkenende werd in 2008 al een belasting op vliegtickets ingevoerd in Nederland. Na amper een jaar werd de taks afgeschaft na felle protesten uit de luchtvaart- en reissector. De economische schade van de heffing bleek veel groter dan wat het de schatkist opleverde. Met name regionale luchthavens hadden zwaar te lijden onder de taks.
Veel Nederlandse luchtreizigers weken uit naar luchthavens over de grens, waar op dat moment geen vliegtaks werd geheven. Sinds 2011 is in Duitsland wel sprake van een dergelijke belasting op vliegtickets.